JAK NAUČIT DĚTI ČÍST – LEKCE 4: Zásady a principy – Dana Míková

CELÝ KURZ: ▶️  ◀️

Jedná se o 4. lekci zdarma – ZÁSADY A PRINCIPY, která je součástí kurzu JAK NAUČIT DĚTI ČÍST od Dany Míkové.

🎓 O KURZU
Čtění je jedna z nejdůležitějších dovedností, kterou se dítě musí naučit. Čím dříve se dítě naučí číst, tím dříve se mu otevře kouzelný svět pohádek a příběhů. Vytvoří si k četbě vztah a celý jeho život ho budou knihy provázet. Získá tím obrovskou výhodu oproti lidem, kteří nečtou a jeho život bude mnohem bohatší.

Většina dětí projevuje zájem o písmenka a o čtení mnohem dříve než ve škole. Některé děti čtou plynně a s porozuměním ve čtyřech nebo v pěti letech.

Pokud chcete své dítě vést ke čtení, můžete s tím začít už ve dvou letech. Nejde ale samozřejmě o žádnou výuku. Vše je přirozené, formou hry, kdy dítě ani neví, že se vlastně něco učí.

Jak na to? To se dozvíte v kurzu Jak naučit děti číst.

Automatický transcript

Minuta: 0
Jasné zásady, které když porušíte nikam nedojdete. Pokud patříte mezi Rodiče, kteří chtějí tě drilovat stresovat trénovat sedět denně hodinu u čtení. Tak tudy cesta nevede to rozhodně nedělejte. Tohle je kurz pro rodiče vnímavé citlivé. Přesto ale ambiciózní, které řeší budou se děti podporovat budou je v citlivě velice citlivě a budou dávat jim svým dětem prostor pro to, když chtějí objevovat, kdy se chtějí učit, když chtějí nasávat vědomosti z jejich ze svého okolí, takže podporujte a Chvalte a citlivě to je první zásada, když ve dvou letech ve třech letech nebude dítě znát žádné písmenko, nic se neděje, když ho
Minuta: 1
nebude ani ve čtyřech letech zase pořád se nic neděje. Můžete stále dětem ukazovat svět čtení svět písmen a svět pohádek na tom na tom budete to dítě motivovat Tady to není o výsledcích až bude chodit do školy bude na ně tlak aby pracovali pro výsledky a ne jste vnitřní motivace že to dítě samo se chce učit písmenka chce se samo učit číst takže opravdu doporučuji a velmi důrazně pracujte s citem podporujte ale citlivě zásada číslo 2 pracujte s chybou to mám asi nejlépe vysvětlím rovnou na příkladu řeknete dítěti vycházku jaké slovo pes řekne pes Dáte druhé slovo terase
Minuta: 2
a dítě vám řekne pes. Vůbec nic se neděje. Můžete mu říct, že je to výborně, protože obě dvě slova začínají hláskou nebo písmenkem. Pa. To je skvělé, ale to asi není pes, ale prase výsledek je trochu jiný přesto dítě, zkuste pochválit, najděte tam něco, co vždycky můžete najít, abyste to dítě měli za co pochválit, takže Pracujeme s chybou. Je to výborná věc a na tom se to dítě učí správným věcem. Pokud dítě neumí vyslovovat dobře všechny hlásky, například Geršl, což bývá celkem obvykle nebo většina. Děti neumí ještě ve třech letech vyslovovat spoustu hlásek. Zkuste se vyvarovat těmto hláskám neříkám, že nesmíte používat vůbec ale nestresujte dítě tím
Minuta: 3
a hlavně aby si neudělalo návyk na to pravidlo že místo ryba protože neumí vyslovovat Dr řekne ryba ano Takže v každém případě vynechávají The hlásky které vaše dítě neumí dobře vyslovovat proto aby si nevytvořili špatný návyk hůře daleko hůře se špatný návyk odbourává ne že se učí dítě později vyčkáte tak budete pracovat s jinými hláskami nemusíte na začátku používat berle sykavky a podobně takže když to dítě udělá chybu tak ji nenásilných musela Odstraňte jak jsme se tady vysvětlila prase řečeno dítětem pes je v pořádku v tom že začíná stejnou hláskou ale není v pořádku v tom že prase Není slovo
Minuta: 4
pes. Odstraňte jí řekni tyto dítěti správně znovu si to přečtěte, znovu si to vyhláskuj t a když to nebude umět poprvé podruhé klidně po desáté, vůbec se neděste toho. Že něco nejde. Odstranit hned, že něco nitě nepochopí, pracujte citlivě a trpělivě a tím se dostáváme k další zásadě a to je trpělivost trpělivost. Jak se říká ovoce přináší. Takže když budete trpěliví nebudete na dítě tlačí, nebudete ho učit na silně, nebudete ho učit tak že teď zrovna bude hodina výuky nebo hodina čtení, ale bude to hra úplně kdykoliv, kdy budete mít možnost vidět písmenko ukázat dítěti písmenko, klidně mu to řekněte, ale ne tak, že si sednete v určitou. Denní hodinu a budete
Minuta: 5
se u stolu učit opravdu formou hry a velice velice trpělivě a když mluvíme o trpělivosti, tak se musím snít o tom, že dětský mozek nebo lidský mozek se vyvíjí a v každé fázi je schopen nějak něčeho dosáhnout. Má nějakou určitou kapacitu, takže i dítě ve věku například čtyř let, i některé je schopné číst písmenka, druhé ještě ne. Neberte to jako že je to něco špatného, že to dítě vaše na to Nestačí prostě je to tak každé dítě potřebuje určitý čas, aby došlo a bylo schopno provádět určité věci nikdy nesrovnávejte jinými rodiči je úplně jedno, že jiné dítě umí číst ve dvou nebo ve třech letech a úplně jedno, že jiné dítě, ještě mi projevilo zájem o písmenka v pěti letech, každé dítě k tomu mu. Dozrát musím k tomu nějaký
Minuta: 6
způsobem dojít a vašim úkolem je konec radě, aby se nezastavila. Aby k tomu nemělo odpor vašim úkolem. Je mu pořád pomáhat v takovém průvodcem v té jeho výuce a otevírat mu ty cesty, tak to k té trpělivosti řeknu mám o zkušenosti z praxe, která se opakovala několikrát po sobě, když jsem začínala učit genetickou metodou, tak jsem byla na semináři a dostávali jsme mimo jiné Video, kde byl záznam přímo z výuky z hodiny a teď při nácviku test sluchové syntézy. Paní učitelka řekla dětem mám a všechny děti sborově řekli slovo máma řekla jen děti všichni najednou řekli pes, pak řekla například těžké slovo velká vyhlaskova La děti řekly vlk, já když jsem za Zkoušet poprvé
Minuta: 7
Při výuce genetickou metodou s dětmi tuto hláskovou syntézu. Tak jsem zjistila, že děti vůbec nereagují. Kdy byla chyba samozřejmě s ní vnímala sama v sobě, že to neumím dětem vysvětlit, že jim to neumím podat, ale další rok to bylo úplně to samé potom znova, tím jsem pochopila, že to je tak nesmírně těžká záležitost a sluchová hlásková analýza nebo v tomto případě syntéza slov, kterou to dítě musí opravdu pochopit musí k ní dojít. To se nedá nějak na grilovat. Ono to musí slyšet. Musím jít vyvinutou tu sluchovou sluchovou percepci, aby bylo schopno tuto záležitost vyřešit v té třídě, vždycky byly dva až tři maximálně dva až tři žáci, kteří To uměli již na začátku školního roku, takže Vůbec nemějte
Minuta: 8
obavy a strach. Pokud vašemu dítě nepůjde. Je to zcela normální a zcela přirozené. A poslední důležitou zásadou, kterou váhu, kterou bych vám chtěla říct je to abyste pracovali se známými pojmy vaše dítě má určitou slovní zásobu má několik slov, které používám velmi aktivně slova, kterým rozumí, ale nepoužívá je tolik. Má je takzvaně pasivně, ale vy vašim úkolem je to abyste pracovali se slovy, které to vaše dítě dobře. Znám to znamená se členy rodiny. Pokud začnete nacvičovat tu především tu sluchovou syntézu, tak je to o známých slovech máma táta PS, pokud máte nějaké zvíře určitě jména babiček a dědečku spolužáků ze školky. Nebo prostě z rodiny sourozenců. Zkrátka a dobře známá
Minuta: 9
slova další věc, která patří do této zásady je ta, abyste používali slova foneticky. To znamená, když se maminka nebo babička budeme doma Věra, tak vy dítěti budete diktovat hlásky V J R. A co je to ono potom časem bude rozumět tomu, že je to Věra nebo slovo děda budete hláskovat děda zase dá časem dohromady, že je to slovo děda, takže zásada je ta, abyste používali známá slova v okolí, která se nebo věcí lidí, kteří se vyskytují v okolí dítěte a vyslovovali a Hlávkova lije foneticky. To byly zásady, kterým byste se měli řídit, aby se vaše dítě naučilo přirozeně číst a neztratilo chuť. A v dalším videu
Minuta: 10
si budeme už povídat o technikách, které budete moct použít s vašimi dětmi, kde budete mít už i praktické ukázky.

Předchozí video

JAK NAUČIT DĚTI ČÍST - LEKCE 3: První krůčky - Dana Míková

Další video

Polární souřadnice a nekonstantní meze | 6/8 Dvojné integrály | Matematika | Onlineschool.cz