Jak vzniká duha… a kolem ní druhá

Vznik tohoto pořadu byl podpořen z prostředků Evropského sociálního fondu a Státního rozpočtu České republiky v rámci projektu OPEN UNI – zlepšení otevřenosti a atraktivnosti studia na SU (CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013364), který je realizován z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, jehož poskytovatelem je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Náš facebook: https://www.facebook.com/dobrevedet.cz/
Náš instagram: https://www.instagram.com/dobrevedet_zakulisi/
Pomáhá nám SLU: http://mixuj.slu.cz

A také hrou.cz: http://matematika.hrou.cz

Automatický transcript

Minuta: 0
Jsou lidé, kteří říkají ty se pořád všechno snažíš pochopit tou svojí vědou to pak nevnímáš tu krásu, která v přírodě je a jiní zase říkají Duha přece mi přestane být krásná, když pochopíš. Jak vzniká bude dobré vědět, jak vzniká duha a kolem ní 2. Uděláme takový malý experiment. Pokud Nevíte jak vzniká duha. Koukněte se na toto video a na konci nám. Napište jestli pro vás přestala být krásnou. Vážně by mě to zajímalo nejprve. Ale musím říct, že když jsme hledali, jak vysvětluji tuto problematiku na internetu jiný, tak jsme našli tolik různých nesmyslu, že na začátku jich musíme část uvést na pravou míru. První je například tento obrázek, prosím vás. Duha není nikdy skutečný oblouk, pokud by byl Jak to, že jí nikdo neviděl nikdy zboku každý vždy
Minuta: 1
vidíme pouze jako barevné mezikruží, kdo kouká na duhu stojí vždy mezi druhou a sluncem a pokud vidí svůj stín, tak střed duhy leží tam, kde leží stín jeho hlavy další nesmysl, který musíme vyvrátit je tvar kapky vody obrázek kapky máme všichni tak zažité, že jsme ten tvar pojmenovali jen že skutečná kapka deště. Má tvar maličké kuličky. Lidé si představuji 2. Jinak protože padají tak rychle, že si je Nemůžeme bez pomoci techniky pořádně prohlédnout, ale například na mezinárodní kosmické stanici, kde tento problém. Nemají si kapku mohou v klidu prohlédnout. Já jsem včera strávil hodinu fotografováním kapajícího kohoutku a hádejte jsou to koule plus mínus kouli je totiž optimální tvar. Pokud chceme co největší objem Uzavřít. Do co nejmenšího povrchu a přesně to chce povrchové napětí, ale to je téma na někdy příště.
Minuta: 2
A co se stane, když na takovou vodní kuličku dopadne za deště sluneční, světlo to tak čas, jedla se odrazí od povrchu kapky a část pronikne dovnitř na zajímá, ta která pronikla uvnitř se opět část odrazí a část pronikne ven a nakonec se to odražené světlo dorazí. K třetímu Rozhraní část se odrazí a část pronikne ven a to můžeme z dálky pozorovat jako odražené slunné. Světlo to, ale stále nevysvětluje duhu, kde se berou ty barvy viditelné světlo je elektromagnetické vlnění a naše oko a mozek dokáže různé frekvencím tohoto vlnění přiřazovat barvy. Je to podobné jako naše ucho a mozek dokáže různým frekvenci mi zvuku přiřazovat tóny, stejně jako mechanická frekvence 440 herců, je to on a tak elektromagnetické vlnění o frekvenci 440 teda herců,
Minuta: 3
vnímáme jako červenou barvu 6s teda herců jako zelenou a 750 teda herců jako fialovou barvu ikony se ale mohou libovolné míchat například purpurova nemá žádnou frekvenci. Je to mišung červené A modrofialové a pokud smícháte všechny frekvence barev v nějakém rozumném poměru takto mozek zdá a místo toho aby vnímal barvy, tak prostě prohlásí Bílá. Ty frekvence v bílém světle pořád jsou jen nedokážeme okem rozlišit. Na Rozhraní optických prostředí, jako je třeba mezi vzduchem a vodou se ale světlolam. A navíc každá frekvence pod jiným úhlem, čím vyšší frekvence, tím více se na rozhraní zlomí a každá pak pokračuje trochu jiným směrem z Kapky, do které svítí slunce, pak vychází červená pod úhlem 42 stupňů a modrá pod úhlem 41 stupňů plus mínus z toho tedy vyplývá, že pokud koukáme na duhu červený
Minuta: 4
pruh jsou kapky, které svírají mezi naším s tím okem a sluncem úhel 42 stupňů a modrý pruh 41 stupňů modrý pruh je tedy vzduch se vždy uvnitř Oblouku červený v něm všechny ostatní kapky, které vidíme. V ostatních úhlech také směrem k našemu oku odráží nějaké světlo, jen jeho méně a barvy jsou opět smíchané. Máme štěstí. Tak můžeme vidět na nějakých 51 stupních ještě jednu nohu, ta vzniká velice podobně. Jen uvnitř dojde k jednomu odrazu navíc a je také méně výrazná a barvy jsou v ní obráceně. Mohli bychom se ptát, proč není Duha širší přece jen frekvence pokračují oběma směry dál. Jak to že nevidíme v duze barvy s frekvencí 200 terahertz nebo jeden Peta Hertz důvodu je více jednak různé prostředím některé frekvence propouští a jiné blokuje ozonová vrstva nepropustí
Minuta: 5
ultrafialové světlo a slunce ho zase až tak moc nevyzařuje, takže ho v atmosféře vlastně ani moc není evolučně by citlivost oka na tuto frekvenci asi nepředstavovala žádnou velkou výhodu, vidím UV má být opak. Ultrafialové je infračervená tam není takový problém slunce vyzařuje v infračervené oblasti poměrně slušně a atmosféra takové za Jakž takž propouští. Dokonce se i u některých živočichů vyvinula schopnost infračervenou vidět, tak jak to, že jí nevidíme mi to proto, že bychom neviděli možná vůbec nic každé těleso, které má nějakou teplotu vydává elektromagnetické záření slunce má něco mezi pěti až šesti tisíci stupně Celsia a září bílé kamna rozpálená na 500 stupňů. Celsia jsou temně červená a lidské tělo při teplotě 37 stupňů Celsia, září infračervené a právě
Minuta: 6
to se hodí hadovi nebo Komárovi, když nás má hryznout, jenže had i komár mají nižší teplotu než člověk. Pokud by člověk viděl infračervené, tak by zářilo celé jeho tělo včetně oka, dovedete si představit, co by jste viděli. Kdyby vaše vlastní oko svítilo nejel a pak by neviděla vůbec nic ani tu duhu. Tak co je? Pořád stejně krásná a romantická jako byla před tímto pořadem napište mi do komentářů a pamatujte, že každý vidíte jinou duhu a pokud chcete s někým vidět alespoň hodně podobnou. Tak se musíte opravdu pořádně přitulit vznik tohoto pořadu byl podpořen z prostředků evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky v rámci projektu Open univ zlepšení otevřenosti a atraktivnosti studia na Slezské univerzitě, který
Minuta: 7
je realizován z operačního programu výzkum vývoj a vzdělávání, jehož poskytovatelem je Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Pokud vás baví fyzika, přidej studovat k nám na Slezskou Univerzitu v Opavě a pokud ne, přijďte k nám studovat třeba angličtinu a nebo jsi na webu. Mixuj tečka s alu.cz. Najděte obor dle vaší chuti. Děkuji vám za pozornost a děkuji Slezské. Dítě v Opavě a oboru multimediální techniky za jejich podporu. Přeji vám příjemný den. dva vedle ní 2. pro ty z vás kterým jsme zkazili radost a řekli jsme jim Jak vzniká duha a zkazili jsme jim to celý tak mám pro vás dobrou zprávu v atmosféře vzniká ještě mnoho dalších podobných duhových jevů které ovšem vznikají úplně jinak A jeden z nich je třeba cirkumzenitální
Minuta: 8
oblouk což je v podstatě taková Duha vzhůru nohama která je poblíž zenitu tedy místa které je nejvyšší v atmosféře vzniká třeba také parhelium což jsou taková falešná slunce jedno vlevo jedno vpravo od slunce vznikají různé halové jevy a všechny můžou být různě duhové dokonce i v noci může vzniknout duha a já vám neřeknu Jak vzniká A ne že se půjdete podívat na astro.cz jak takové vznikají protože tam mám to vysvětlí a zase by vám to zkazili čus

Předchozí video

KOMPLEXNÍ ČÍSLA - Matika pro SŠ s Markem Valáškem ― 11. díl

Další video

LIVESTREAM - Pokec s diváky s Markem Valáškem (čtvrtek 17. 12. - 17:00)